SÂMBĂTA MUZICALĂ – Istorii (3)


SONY DSC

Revizuind ultimul episod din aceste „Istorii” îmi dau seama cât de nedrepte vor fi oarecum ele, căci despre apariţia, evoluţia, reperele şi artiştii care au marcat genul se pot scrie volume întregi. Cu siguranţă că vor fi omise multe nume, titluri, dar simpla lor înşiruire ar fi… o istorie în sine. Pe de altă parte, realizez că este inevitabil un anumit subiectivism. Voi încerca să fac în aşa fel încât el să fie totuşi unul mai puţin deranjant, astfel încât „Istoriile” acestea să aibă în mare măsură şi obiectivitatea necesară formării unei imagini corecte şi relevante despre apariţia şi evoluţia muzicii pop-rock. Aşadar…

Încheiam episodul precedent cu câteva detalii despre apariţia chitarei electrice. Menţionam între primii promotori ai blues-ului „electric” pe Elmore James, cel ce avea să devină „the best bluesman” în Chicago, locul unde se aduna la acea vreme toată „crema” muzicii, omul ce avea să influenţeze extraordinar de mult viitorii chitarişti. Iată un omagiu adus acestui muzician extraordinar, omagiu adus de nimeni altul decât de unul dintre cei mai buni chitarişti ai tuturor vremurilor, Eric Clapton:

Guitar Boogie – Tribute to Elmore – Eric Clapton (1971)

 

Trebuie menţionaţi, alături de James Elmore cel puţin încă doi „titani” ai blues-ului vremii: Muddy Waters (1913-1983), cel ce încerca să promoveze chitara electrică încă de prin anii ’40. Iată o piesă dintre cele care au devenit hit-uri la acea vreme (între altele trebuie menţionat că tema acestei piese va fi folosită mai târziu de marele Jimi Hendrix în celebra „Catfish Blues”)…

Rollin’ Stone – (1950)

 

Zăbovim încă puţin în perioada de glorie a blues-ului marcat de apariţia chitarei electrice, căci este o perioadă în care aveau să se remarce câţiva muzicieni ce urmau să influenţeze covârşitor nu doar evoluţia genului, dar şi marii chitarişti ce se vor arăta mai târziu (de altfel, majoritatea dintre ei au fost omagiaţi de către cei ce i-au urmat. Îi voi menţiona aici, cu câte o piesă fiecare, pe:

Aaron Thibeaux „T-Bone” Walker (1910 –1975), mentorul celebrului B.B.King, un bluesman destul de controversat la vremea sa datorită stilului pe alocuri foarte „neortodox” de a interpreta clasica „schemă” a blues-ului. Iată-l aici cu celebra

Call It Stormy Monday  (But Tuesday Is Just as Bad) – 1947

 

Bo Didley, Ellas McDaniel (născut Ellas Otha Bates), unul dintre longevivii genului (1928-2008), cel ce avea să-i influenţeze enorm pe Elvis Presley, Jimi Hendrix, Beatles, Rolling Stones, Yardbirds, Eric Clapton, Who şi mulţi alţii. Un detaliu referitor la el: n-a fost doar un chitarist excelent, dar şi un inovator în ce priveşte performanţele tehnice ale cghitarelor folosite (a rămas celebru, de exemplu, pentru chitara sa dreptunghiulară, căreia îi aducea mereu îmbunătăţiri şi modificări. Iată-l aici cu unul dintre hiturile în care se remarcă un detaliu inedit, respectiv introducerea în stilul vremii a ritmurilor africane, a accentelor de tip „hambone” (caracteristic muzicii afro-cubaneze), accentele sincopate care aveau să caracterizeze acel tipic african „clave rhythm” şi mai târziu rock and roll-ul.

„Bo Didley”

 

Şi voi încheia lista (evident, incompletă, căci i-am omis pe la fel de influenţii Little Walter, Howlin’ Wolf, Lowel Fulson…) cu doi alţi influenţi artişti ai anilor ’50:

Chuck Berry (născut în 1926 şi încă prezent!), cu o piesă ce avea să fie reluată de nenumăraţi alţi interpreţi sau trupe (Jerry Lee Lewis, Beatles, ELO fiind între cele mai celebre)

Roll Over Beethoven – 1956

 

şi Bill Haley, născut William John Clifton Haley (1925-1981), cel care avea să fie considerat, împreună cu trupa sa, The Comets, între primii compozitori şi interpreţi 100% rock and roll. Piesa „Rock around the clock”, din 1953 (deşi s-a dovedit ulterior că piesa a fost scrisă în 1952!), compusă de Max C. Freedman, avea să facă o adevărată „carieră” nu doar în cluburile vremii, dar şi în reluările de mai târziu, piesa dând, alături de altele similare, şi tonul celebrului dans (aveam să văd, în anii debutului nostru de la Sinaia, un grup de tineri americani dansând rock’n roll-ul anilor 50 într-un mod incredibil!)

 

Evident, nu ne vom limita la a-i menţiona doar pe cei ce aveau să se remarce în acea epocă drept chitarişti extraordinari şi influenţi. În episodul următor ne vom opri asupra unor nume care, fie ca interpreţi vocali, fie ca instrumentişti la alte instrumente, s-au făcut nu doar celebri în anii de debut ai rock-and-roll-ului, dar au şi influenţat atât interpreţi care i-au urmat, cât şi evoluţia genului în anii de până azi.

Ne revedem, aşadar, la episodul de sîmbăta viitoare…

sursa foto

Anunțuri

Despre marinelblaj

... surghiunul în viaţă e greu...
Acest articol a fost publicat în Întrebări întrebătoare, Întrebările tinerilor, Dacă doriţi să revedeţi..., Muzichie, Simţul civic și etichetat , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la SÂMBĂTA MUZICALĂ – Istorii (3)

  1. viorelchis zice:

    Pentru fiecare generatie muzica,inchinare,comertul si politica lasa o amprenta in societate…..!Toate pornesc de la persoane inteligente si cu daruri aparte ,insa pe parcurs vedem dificultatile care le preintimpina si prin ce filtre(incercari ) trec….!Pentru unii toti acestia au o valoare,devin „mentori” si chiar devin atit de iubiti incat ajung considerati mai ceva ca „mentori”.Merita cunoscuti ?Da !!!Putem sa invatam ceva din personalitatile lor?Binenteles ,dar sa nu uitam prin ce a trecut fiecare si care a fost finalul fiecaruia……..!!!Si azi ,in mijlocul nostru sunt multi prezenti cu daruri aparte ,insa sa ii cunoastem indeaproape si sa stim ,sa intelegem puterea de influienta care apare in viata noastra cand ajungem sa ii cunoastem !!Si sa nu devina un „idol” al vietii doar pentru talent ,dar cunoscand mai putin „obiceiurile,adictiile vietii personale inafara programelor,turneielor” care ii aduc in stari ciudate si de multe ori chiar in anumite probleme ale vietii ….!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s