PETRU, PAVEL ŞI APOLO (1)


1107981793_2ee0543d75_zfoto

Trebuie să recunosc că aceste gânduri nu-mi dau pace de o bună bucată de vreme. M-am abţinut să scriu despre ele, căci nu voiam nici să supăr pe unii, nici să dau apă la moară altora. Şi totuşi, cred că onest este să spun ce gândesc, bazându-mă pe discernământul fiecăruia…

Am observat că majoritatea oamenilor se feresc din răsputeri să spună ce gândesc. Mai mult, întâlnesc, pe de o parte, oameni care nu doar că nu spun ce gândesc, dar se străduiesc să spună cu totul altceva, de regulă lucruri care să lase o impresie bună, dar care nu scapă atenţiei celor care pot detecta uşor… o mască. Pe de altă parte, sunt acei oameni care nu gândesc ce spun; mulţi dintre ei oarecum „şcoliţi” în a spune ce au gândit alţii. Ei n-au opinii, ei au doar „citate”…

În peisajul acesta un om care nu se sfieşte să spună ce gândeşte apare cel puţin ciudat. Evident, el este cel mai expus, fiindcă trăim într-o societate, din păcate cea bisericească nefiind exclusă, în care am învăţat foarte repede cum se poate profita de orice slăbiciune a celuilalt. Iar a spune sincer ce gândeşti a ajuns astăzi să fie o slăbiciune…

De-a lungul timpului am cunoscut cele mai diverse categorii de creştini, manifestându-se atât în interiorul bisericii, cât şi în afara ei. Unii pastori, alţii doar predicatori, unii lideri ai diverselor activităţi din biserică, alţii simpli membri, creştini aflaţi în poziţii politice, creştini simpli cetăţeni ai urbei.

Mi-a fost dat să observ evoluţia în timp a multora. Dorinţa unora de a fi martori cât mai eficienţi ai lui Cristos în lume, încăpăţânarea altora de a rămâne închistaţi între coperţile Bibliei, unii cu melancolia vremurilor trecute, alţii având viziuni privind viitorul bisericii, lideri care s-au lăsat purtaţi de valuri străine.

Am avut parte de replici sau observaţii referitoare la calitatea unor predicatori sau păstori, de toate felurile.

Articolul lui Vasi Duma referitor la tipurile de predicatori, un articol categoric incomplet, pe care l-am publicat recent aici în Cetate, a fost ca o foarte ciudată deschidere a unei şi mai ciudate „cutii a Pandorei”.

Cred că nu este greu de dedus din înşiruirea celor trei nume că avem de-a face cu trei tipuri de creştini pe care ni-i pune provocator în faţă Scriptura. Evident, este vorba despre creştini care ocupă sau au dorinţa de a ocupa poziţii de lideri, fie ei doar spirituali (dar ce lider din biserică n-ar trebui să fie spiritual… iată un deziderat tot mai dificil…), în biserica lui Cristos.

Bineînţeles, rândurile ce urmează nu constituie o lucrare cu pretenţii pe marginea subiectului pe care şi-l propune. Este de la sine înţeles că nu va fi nici o tratare exhaustivă a subiectului. El se vrea doar o înşiruire de observaţii şi întrebări izvorâte din experienţa anilor petrecuţi în biserică şi din interacţiunea cu mai toate categoriile de creştini menţionate.

Precizez încă o dată un lucru pe care l-am subliniat adeseori: nu sunt un teolog, nu sunt specialist în studii biblice, dar sunt un creştin care crede că este de datoria lui să observe şi să se pronunţe, indiferent că este vorba despre lucruri pozitive sau negative.

Şi, fiindcă tot am folosit încă din titlu trei nume ale unor personaje biblice, chiar dacă unele mai mult sau mai puţin importante în economia lui Dumnezeu decât altele, cred că ar fi indicat ca, din punctul meu de vedere, să le descriu puţin, aşa cum le-am perceput eu de-a lungul timpului. Veţi înţelege de ce fac acest lucru…

Petru

Pescarul născut în Betsaida, dar locuind ulterior în Capernaum, adus la Isus de către fratele său, Andrei, conform relatărilor lui Luca, sau chemat personal de Isus, conform lui Matei. Un om simplu, dar impulsiv, gata să scoată sabia ca să-L apere pe Isus, dar fricos şi dependent de circumstanţe, uneori egoist (vezi episodul colibelor de pe „Muntele schimbării la faţă”), alteori altruist (vezi atitudinea faţă de ologul de la poarta „Frumoasă”), suficient de încăpăţânat în a-şi apăra credinţa, dar şi alunecos când e vorba de tradiţii, tranşant când e vorba de întrebările altora şi mai puţin când e vorba de ale sale, gata să devină lider, dar „jucând la două capete” când acest lucru e pus în pericol (vezi episodul din Galateni 2:11-13), inabil în gestionarea lucrurilor materiale, deşi dur cu cei ce încearcă să trişeze (vezi încercarea primei „gospodăriri deobşte” şi episodul Anania şi Safira), cu o evoluţie „greoaie” pe calea credinţei, aproape mereu între abandon şi sacrificiu…
Complex personaj.

Pavel

Fascinant om. Greu să nu-l admiri şi să rămâi obiectiv în a-l înţelege. Cult şi cultivat. Omul pentru care experienţa Damascului a cântărit mult mai mult decât au cântărit cei trei ani ai celorlalţi apostoli cu Domnul. Un om devotat cauzei, fie că era vorba de stârpirea creştinilor, fie că a fost vorba, după convertire, de ducerea Evangheliei în toate locurile posibile. Diplomat şi cu mari abilităţi de a negocia. Persuasiv până la iritare uneori, tranşant sau capabil să transmită decizia interlocutorului, extrem de inteligent în a nu se arunca în luptă fără a se supune unei aprofundate pregătiri şi informări (vezi perioadele din casa lui Anania, după convertire, anii petrecuţi în pustiul Arabiei şi retragerea din Tars), dar plin de curaj şi încredere când cunoaşterea îi este completată de încredinţarea Duhului, responsabil cu ceilalţi, dar şi cu sine (vezi modul în care se întreţine singur), Pavel se arată şi foarte preocupat de ceilalţi incapabili să se susţină. Interlocutor redutabil indiferent de categoria socială sau culturală cu care intră în contact, greu de contrazis datorită unui bagaj de cunoştinţe mult peste media celorlalţi, bun psiholog, dar refuzând să facă din asta o armă (vezi refuzarea lui Marcu şi alegerea ulterioară). Suficient de onest cu sine în a nu-şi aroga „leadership-uri” totalitare, dar atent în a nu-i scăpa erorile apărute în acelaşi „leadership” încredinţat altora, capabil să mustre, dar şi să aprecieze. Greu să-i găseşti alte defecte decât cele pe care şi le asumă cu sinceritate şi regret. Poate doar o lipsă de prudenţă în încrederea acordată unora. Un portret minimal şi mult prea incomplet pentru un asemenea personaj fascinant.

Apolo

Iudeul educat în Alexandria, partizan al învăţăturilor lui Ioan Botezătorul, pare un personaj destul de controversat, cu o apariţie episodică în relatările Noului Testament, dar cu implicaţii serioase în evoluţia Bisericii, Apolo pare să fi beneficiat de oportunitatea educaţională oferită de o metropolă precum Alexandria. În primul rând în privinţa educaţiei iudaice, căci era recunoscut drept „tare în Scripturi”, dar şi în ce priveşte una dintre calităţile mult apreciate în vremea sa, elocinţa. Genul de persoană care cucereşte până la partizanat (vezi episodul din Corint), fructificând oportunităţile şi tranşant în a şi le conserva (vezi refuzul de a reveni din Efes). Pare a fi acel tip de lider care îşi face uşor adepţi, dar pe care nu ezită să-i părăsească când întâietatea îi este pusă în pericol. Capabil să se adapteze unui anumit gen de „auditoriu” şi, pare-se, nu foarte dispus să lucreze în echipă dacă nu este el liderul. În general arată ca omul de care te poţi folosi în anumite limite de timp şi consistenţă. Ar fi fost extrem de interesant să cunoaştem care a fost poziţia adoptată la crearea „partidelor” din biserica celor din Corint. Din păcate nu am cunoştinţă să existe prea multe detalii, căci asta ne-ar fi creionat mai bine caracterul, nu doar capacităţile sale menţionate până aici.
Poate pentru unii Apolo apare ca un personaj de remarcat. Personal îl consider mai degrabă, cum spuneam, controversat. Şi totuşi, unul care merită luat în considerare…

 

Evident, sunt multe alte personaje fascinante, fie în sens pozitiv, fie în sens negativ, în Biblie. M-am oprit însă la acestea trei pentru că în conjunctura actuală în care se află bisericile noastre acestea trei par a fi cele mai întâlnite. Bineînţeles, nu ducem lipsă de Iude, după cum nu ducem lipsă (deşi mult mai puţini, din păcate!) de cei precum Ioan, apostolul iubirii. Dar trăiesc tot mai mult cu impresia că cele două tipuri de personaje, Ioan şi Iuda, deşi n-au dispărut cu totul, au câştigat o anume capacitate de a disimula, lucru care-i face ocazional vizibili.

Trecând de la impresii şi descrieri personale, aş întreba direct:
câţi Petru, Pavel şi Apolo vedeţi în biserică atunci când priviţi cu atenţie în jur?

Întreb fiindcă în episoadele următoare voi încerca să descriu cam cum arată şi cum se comportă în biserica actuală contemporanii Petru, Pavel şi Apolo…

(va urma)

Reclame

Despre marinelblaj

... surghiunul în viaţă e greu...
Acest articol a fost publicat în Întrebări întrebătoare, Întrebări... stânjenitoare, Biserica, constatări, Pe gânduri, Trecător prin lume și etichetat , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

5 răspunsuri la PETRU, PAVEL ŞI APOLO (1)

  1. iosif zice:

    Draga Marinel.
    Personal consider ca ar trebui,înainte de a pune aceasta întrebare ,sa fie clar definita Biserica lui Hristos (autentica). Dupa identificare,tare mi-ar placea,sa o si localizezi,iar de vei reusi,promit sa devin „membru activ,cotizant” al acesteia.:)
    Fiti binecuvântati.

  2. viorelchis zice:

    Gasim scris …”Personal consider ca ar trebui,înainte de a pune aceasta întrebare ,sa fie clar definita Biserica lui Hristos (autentica).”
    Biserica lui Hristos nu o vei indentifica prin o grupare religioasa formata si denumita de persoanele umane !!!Ea este complect diferita de ceea ce se explica prin predici si ce vedem in jurul noastru …Multi pretind ,dar putini alesi pentru formarea Bisericii!Ea de fapt este astfel formata…;
    „….17. El( Isus ) a venit astfel sa aduca vestea buna a pacii voua, celor ce erati departe, si pace celor ce erau aproape.
    18. Caci, prin El, si unii si altii avem intrare la Tatal, intr-un Duh.
    19. Asadar, voi nu mai sunteti nici straini, nici oaspeti ai casei, ci sunteti impreuna cetateni cu sfintii, oameni din casa lui Dumnezeu,
    20. fiind ziditi pe temelia apostolilor si prorocilor, piatra din capul unghiului fiind Isus Hristos.
    21. In El toata cladirea, bine inchegata, creste ca sa fie un Templu sfant in Domnul.
    22. Si prin El si voi sunteti ziditi impreuna, ca sa fiti un locas al lui Dumnezeu, prin Duhul.”
    Asadar trebuie sa intelegem si conditiile care trebuie sa ne insoteasca sa fim un Templu viu (Biserica lui Hristos ) dupa cum apostolul Pavel explica celor din Corint…..;
    „…10. Dupa harul lui Dumnezeu care mi-a fost dat, eu, ca un mester-zidar intelept, am pus temelia, si un altul cladeste deasupra. Dar fiecare sa ia bine seama cum cladeste deasupra.
    11. Caci nimeni nu poate pune o alta temelie decat cea care a fost pusa si care este Isus Hristos.
    12. Iar daca cladeste cineva pe aceasta temelie aur, argint, pietre scumpe, lemn, fan, trestie,
    13. lucrarea fiecaruia va fi data pe fata: ziua Domnului o va face cunoscut, caci se va descoperi in foc. Si focul va dovedi cum este lucrarea fiecaruia.
    14. Daca lucrarea zidita de cineva pe temelia aceea ramane in picioare, el va primi o rasplata.
    15. Daca lucrarea lui va fi arsa, isi va pierde rasplata. Cat despre el, va fi mantuit, dar ca prin foc.
    16. Nu stiti ca voi sunteti templul lui Dumnezeu si ca Duhul lui Dumnezeu locuieste in voi?
    17. Daca nimiceste cineva templul lui Dumnezeu, pe acela il va nimici Dumnezeu; caci templul lui Dumnezeu este sfant, si asa sunteti voi.
    18. Nimeni sa nu se insele: daca cineva dintre voi se crede intelept in felul veacului acestuia, sa se faca nebun, ca sa ajunga intelept.
    19. Caci intelepciunea lumii acesteia este o nebunie inaintea lui Dumnezeu. De aceea este scris: „El prinde pe cei intelepti in viclenia lor.”
    20. Si iarasi: „Domnul cunoaste gandurile celor intelepti. Stie ca sunt desarte.”
    21. Nimeni sa nu se faleasca, dar, cu oameni, caci toate lucrurile sunt ale voastre:
    22. fie Pavel, fie Apolo, fie Chifa, fie lumea, fie viata, fie moartea, fie lucrurile de acum, fie cele viitoare; toate sunt ale voastre,
    23. si voi sunteti ai lui Hristos, iar Hristos este al lui Dumnezeu.”
    Asadar din toate religiile oamenii pot sa ajunga sa formeze Biserica lui Hristos ,Templul viu ” insa sa fie implinite conditiile pentru ca apostolul Pavel explica…;
    13. Sa nu mai dati in stapanirea pacatului madularele voastre, ca niste unelte ale nelegiuirii; ci dati-va pe voi insiva lui Dumnezeu, ca vii, din morti cum erati; si dati lui Dumnezeu madularele voastre, ca pe niste unelte ale neprihanirii.
    14. Caci pacatul nu va mai stapani asupra voastra, pentru ca nu sunteti sub Lege, ci sub har.
    15. Ce urmeaza de aici? Sa pacatuim pentru ca nu mai suntem sub Lege, ci sub har? Nicidecum.
    16. Nu stiti ca, daca va dati robi cuiva, ca sa-l ascultati, sunteti robii aceluia de care ascultati, fie ca este vorba de pacat, care duce la moarte, fie ca este vorba de ascultare, care duce la neprihanire?
    17. Dar multumiri fie aduse lui Dumnezeu, pentru ca, dupa ce ati fost robi ai pacatului, ati ascultat acum din inima de dreptarul invataturii pe care ati primit-o.
    18. Si, prin chiar faptul ca ati fost izbaviti de sub pacat, v-ati facut robi ai neprihanirii. –
    19. Vorbesc omeneste, din pricina neputintei firii voastre pamantesti: dupa cum odinioara v-ati facut madularele voastre roabe ale necuratiei si faradelegii, asa ca savarseati faradelegea, tot asa, acum trebuie sa va faceti madularele voastre roabe ale neprihanirii, ca sa ajungeti la sfintirea voastra!
    20. Caci, atunci cand erati robi ai pacatului, erati slobozi fata de neprihanire.
    21. Si ce roade aduceati atunci? Roade de care acum va este rusine: pentru ca sfarsitul acestor lucruri este moartea.
    22. Dar acum, odata ce ati fost izbaviti de pacat si v-ati facut robi ai lui Dumnezeu, aveti ca rod sfintirea, iar ca sfarsit viata vesnica.
    23. Fiindca plata pacatului este moartea, dar darul fara plata al lui Dumnezeu este viata vesnica in Isus Hristos, Domnul nostru….”
    Oare mesajul ajunge inteles?? Ori dorim doar sa ne protejam doctrina si pretentia ?????

    • Iosif zice:

      Bine punctat,draga Viorel,însa în ce priveste „întelegerea” lucrurile se complica ! Oile si nu numai, sunt animalele domestice cele mai vulnerabile,dependente de om,lipsite de mijloace de aparare,imposibil de a supravietui,hrani,înmulti,libere în natura fara un om care sa se ocupe de ele în permanenta. În acest scop aceste vietati,în special în sezonul pasunatului,sunt constituite în grupuri ,mai mici sau mai mari,numite turme pastorite de unul sau mai multi ciobani pastori ,care vor fi responsabili de oile proprietarilor,fiind platiti de acestia în acest scop. Scopul final al oricarui cioban platit ,fie ca e debutant ori cu multa experientza,este simbria (profitul) ,care,(dupa cunostintele mele) se obtine la sfârsitul sezonului de pasunare. Ciobanul,mai are si alte ‘ajutoare’ la stâna printre care cei mai importanti sunt câinii,fara de care i-ar fi imposibil ciobanului sa le supravegheze,mai cu seama ca ele nu sunt prea inteligente,umblând cu capul plecat în pamânt,orientându-se dupa culoarea si gustul ierbii,dezinteresate de starea vremii,de frig sau caldura,iar atâta vreme cât nu sunt flamânde si însetate nici macar nu… behaie.:)

  3. viorelchis zice:

    Gasim scris…” Scopul final al oricarui cioban platit ,fie ca e debutant ori cu multa experientza,este simbria (profitul) ,care,(dupa cunostintele mele) se obtine la sfârsitul sezonului de pasunare. …”
    Pentru cei mai multi acum asa este ,insa stim ce scrie apostolul Ioan in Evanghelia lui?Sa citim…..;
    „…Eu am venit ca oile sa aiba viata, si s-o aiba din belsug.
    11. Eu sunt Pastorul cel bun. Pastorul cel bun Isi da viata pentru oi.
    12. Dar cel platit, care nu este pastor si ale carui oi nu sunt ale lui, cand vede lupul venind, lasa oile si fuge; si lupul le rapeste si le imprastie.
    13. Cel platit fuge, pentru ca este platit si nu-i pasa de oi.
    14. Eu sunt Pastorul cel bun. Eu Imi cunosc oile Mele, si ele Ma cunosc pe Mine,
    15. asa cum Ma cunoaste pe Mine Tatal si cum cunosc Eu pe Tatal; si Eu Imi dau viata pentru oile Mele.
    16. Mai am si alte oi, care nu sunt din staulul acesta; si pe acelea trebuie sa le aduc. Ele vor asculta de glasul Meu, si va fi o turma si un Pastor….”
    Asadar daca ne gasim in turma pastorilor platiti stim ce se intimpla? Si cine se foloseste de noi ? Stim cum ajungem folositi si scopul pentru care suntem pastrati in turma?Sa nu uitam fiindca dupa cum este azi asa a mai fost si pe timpul proorocului Ezechiel ..Si ce mesaj Dumnezeu Tatal transmite prin el?Sa il citim…;
    „…Ezechiel 34
    1. Cuvantul Domnului mi-a vorbit astfel:
    2. „Fiul omului, proroceste impotriva pastorilor sufletesti ai lui Israel! Proroceste si spune-le lor, pastorilor: „Asa vorbeste Domnul Dumnezeu: „Vai de pastorii lui Israel, care se pasc pe ei insisi! Nu trebuie pastorii sa pasca turma?
    3. Voi mancati grasimea, va imbracati cu lana, taiati ce e gras, dar nu pasteti oile.
    4. Nu intariti pe cele slabe, nu vindecati pe cea bolnava, nu legati pe cea ranita; n-aduceti inapoi pe cea ratacita, nu cautati pe cea pierduta, ci le stapaniti cu asuprire si cu asprime!
    5. Astfel ele s-au risipit pentru ca n-aveau pastor; au ajuns prada tuturor fiarelor campului si s-au risipit.
    6. Turma Mea rataceste pe toti muntii si pe toate dealurile inalte; oile Mele sunt risipite pe toata fata tarii si nimeni nu ingrijeste de ele, nici nu le cauta!
    7. De aceea, pastorilor, ascultati cuvantul Domnului!
    8. Pe viata Mea, zice Domnul Dumnezeu, pentru ca oile Mele au ajuns de jaf si sunt prada tuturor fiarelor campului, din lipsa de pastor, pentru ca pastorii Mei n-au nicio grija de oile Mele, ci se pasteau numai pe ei insisi, si nu pasteau oile Mele,
    9. de aceea, pastorilor, ascultati Cuvantul Domnului!
    10. Asa vorbeste Domnul Dumnezeu: Iata, am necaz pe pastori! Imi voi lua inapoi oile din mainile lor, nu-i voi mai lasa sa-Mi pasca oile, si nu se vor mai paste nici pe ei insisi; caci Imi voi izbavi oile din gura lor, si nu le vor mai sluji ca hrana!”…
    Se vede ca si azi „pastorii firesti ” si interesati de „castig ” au aceiasi putere si interes ca pe acele timpuri !!!Si „OILE GRASE ,cu lapte si lina buna” nu inteleg scopul pentru care sunt protejate si mereu felicitate in Biserica …….!Deci unii inteleg compromisul de azi si acceptarea tacerii fiindca ei doresc sa beneficieze de sistem si alte beneficii lumesti care prin „legea de azi” aduc bune beneficii temporare…..Si sper ca cineva sa le enumere si sa le descrie……Astfel de lucruri ei nu doresc sa se cunoasca in puterea prezentului si nici sa se discute!!!Deci sa nu fim surprinsi si de cauza starii Bisericilor de azi !!! Au ajuns la fel ca cele 7 descrise in cartea Apocalipsei !!Si stim care a fost si pentru ele mesajul?Iata ce gasim scris…;
    „….”Iata ce zice Cel ce este Amin, Martorul credincios si adevarat, Inceputul zidirii lui Dumnezeu:
    15. „Stiu faptele tale: ca nu esti nici rece, nici in clocot. O, daca ai fi rece sau in clocot!
    16. Dar, fiindca esti caldicel, nici rece, nici in clocot, am sa te vars din gura Mea.
    17. Pentru ca zici: „Sunt bogat, m-am imbogatit, si nu duc lipsa de nimic”, si nu stii ca esti ticalos, nenorocit, sarac, orb si gol,
    18. te sfatuiesc sa cumperi de la Mine aur curatat prin foc, ca sa te imbogatesti; si haine albe, ca sa te imbraci cu ele si sa nu ti se vada rusinea goliciunii tale; si doctorie pentru ochi, ca sa-ti ungi ochii si sa vezi.
    19. Eu mustru si pedepsesc pe toti aceia pe care-i iubesc. Fii plin de ravna, dar, si pocaieste-te!
    20. Iata Eu stau la usa si bat. Daca aude cineva glasul Meu si deschide usa, voi intra la el, voi cina cu el, si el cu Mine.
    21. Celui ce va birui ii voi da sa sada cu Mine pe scaunul Meu de domnie, dupa cum si Eu am biruit si am sezut cu Tatal Meu pe scaunul Lui de domnie.”
    22. Cine are urechi sa asculte ce zice bisericilor Duhul.”
    Deci sa nu ne autoinselam si sa credem ca ajungem usor „MINTUITI”
    Conditiile ne sunt dezvaluite si nu mai sunt scuze de nestiinta …..

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.