O aniversare mai neobişnuită – La mulţi ani!


Un loc din oraşul meu, loc de care mă leagă foarte multe amintiri, împlineşte în acest an venerabila vârstă de 100 de ani.

Afirm faptul că mă leagă de acest adevărat locaş de cultură extrem de multe amintiri din cauză că încă din anii de început ai şcolii, erau celebre acele „joi muzicale” în care mergeam la concerte suţinute în mod special pentru elevi, un act cultural cu implicaţii care se văd cu precădere în generaţiile de astăzi, în care cultura muzicală înseamnă ProFM, Radio 21 şi alte… să nu le zic cum!

Apoi, este locul în care am fost găzduit, împreună cu grupurile în care am activat, pentru susţinerea unor concerte. Un loc în care au concertat Richard Strauss, Bela Bartok, George Enescu şi mulţi alţi artişti de geniu. Copleşitor!

Şi nu în ultimul rând, cel care a condus ca director, într-un mod excepţional, Filarmonica găzduită încă de la începuturi în Palatul cultural, dr.Dorin Frandeş, îmi este un foarte bun şi drag prieten. Sub conducerea şi sub bagheta sa dirijorală, orchestra filarmonicii a susţinut turnee şi concerte absolut remarcabile în aproape toată lumea, ceea ce nu e puţin lucru pentru un oraş care nu poate fi numit în niciun caz mare. Îmi pare extrem de rău să spun că, din păcate, politicul „şi-a băgat coada” şi în acest domeniu, conducerea fiind încredinţată altor persoane, mult mai puţin abile ca prietenul meu, rămas dirijor al orchestrei. Dar… mă bucur că în pofida acestui fapt, Filarmonica din Arad rămâne una dintre reprezentantele de marcă ale culturii româneşti.

Apoi, clădirea găzduieşte şi Muzeul judeţean Arad, un muzeu în care pot fi văzute exponate ce arată impresionant şi vorbesc despre o cultură foarte veche pe aceste meleaguri. Nu degeaba este numit Aradul „Mica Vienă”. Cei care au trecut pe aici ştiu foarte bine de ce, iar Palatrul cultural este unul dintre elementele expresive ce pot convinge.

Câteva lucruri despre Palatul cultural şi Filarmonica din Arad, care ar fi bine de ştiut.

În primul rând, clădirea a fost construită după planurile unui arhitect arădean, Lajos Szantay, între 1911 şi 1913, şi îmbină mai multe stiluri arhitectonice în care faţada este construită în stil neoclasic, cu elemente corintice (coloanele ce susţin frontonul), cu laterale în stil renascentist şi cu elemente gotice în partea din spate.

Apoi, trebuie remarcate interioarele. Absolut superbe. Nu intenţionez să le descriu. Cred că ar fi mult mai potrivit să las să vorbească imaginile, majoritatea dintre ele preluate din pagini găsite pe internet. Îmi amintesc cât de impresionat am fost şi sunt mereu în special de vitraliile din interior. Dar, aşa cum spuneam, la aniversare, să admirăm câteva fotografii, cred eu, reprezentative. Apoi, în final, o mică surpriză…

Faţada Palatului cultural

Faţada clădiriiUnul dintre turnurile laterale
2Câteva imagini din holul de la intrare

7 3 4 5 6Imagini din sala de concerte
11 8 9 10O imagine a picturii de pe tavanul din hol cu sistemul solar şi… cometa Halley!
Sistemul-Solar-si-cometa-Halley-Cupola-Palatului-Cultural-din-AradUnul dintre vitraliile superbe care împodobesc geamurile holului şi ale sălii de concerte (păcat că nu am mai multe fotografii, dar, dacă le voi obţine, le voi posta. Merită!)
Vitralii-Palatul-Cultural-Aradşi, un dulap pentru instrumente, vechi precum clădirea şi în acelaşi stil
dulap pentru instrumente

iar în final, chiar dacă este o reluare, o înregistrare din concertul suţinut pe scena Palatului Cultural din Arad, cu ocazia lansării CD-ului „Te-am ales” a grupului Pilgrim.

Despre marinelblaj

... surghiunul în viaţă e greu...
Galerie | Acest articol a fost publicat în Amintiri, Frumuseţi, Simţul civic, Trecător prin lume, Ştiri și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

