Când nu înţelegem cu adevărat ce înseamnă democraţia…


Cu riscul de a-mi atrage diverse apelative şi fără să dau definiţii care, oricum, sunt inutile în contextul subiectului articolului de faţă, mă simt obligat de bunul simţ să încerc o luare de atitudine.

Trebuie însă de la bun început să fac anumite precizări:

– nu sunt rasist şi, în baza credinţei şi educaţiei pe care o am, consider că toţi oamenii sunt egali. Că unii sunt mai „egali” decât alţii, e vina societăţii şi a celor care încurajează tendinţe al căror substrat nu îl întrevăd suficient de clar nici măcar ei…

– nu sunt elitist. Nu, cel puţin în sensul peiorativ dat de cei pentru care elitele sunt pe acelaşi palier cu parveniţii, numai că au „parvenit” pe alte căi…

– nu cunosc autorul articolului la care fac referire şi nici nu doresc ca reacţia mea să fie considerată a fi un „atac la persoană”. Respect un om chiar dacă nu sunt de acord cu ideile sale…

Pe site-ul voxpublica apare un articol scris de un domn, Costi Rogozanu, (de fapt este un fragment din articolul publicat pe blogul personal al domnului respectiv) care pare foarte scandalizat de nedreptatea care se face unor manelişti. Chiar dacă demersul acestui domn pare suficient de bine articulat şi pigmentat cu termeni care prind la publicul larg (democraţie, egalitate, drepturi…), domnia sa nu-şi dă seama de răul pe care îl produce.

Dânsul reclamă, în virtutea acelor noţiuni arătate mai sus şi cu o revoltă justificată vizavi de modul în care este cheltuit banul public, nici mai mult nici mai puţin decât accesul în mod egal la drepturile de promovare pe bani publici a două categorii culturale (mă iertaţi numesc maneaua „cultură” deşi este „subcultură”!) care nu au absolut nimic de-a face una cu alta.

Nu vreau să fiu caustic, ironic, „miştocar” (ca să mă înţeleagă şi maneliştii). Vreau însă să mă revolt şi să spun că de ani de zile încerc să atrag atenţia la îndobitocirea (da, acesta este termenul cel mai potrivit!) unui popor prin promovarea cât se poate de directă a inculturii (un termen blând!). Degeaba plânge de milă domnul Rogozanu categoriei defavorizate a maneliştilor (ce ironie!). Mai bani de la buget le-ar mai lipsi acestora. Mă întreb însă ce drept la banii de la buget ar avea aceşti oameni când ei nu contribuie cu nimic la el (aţi auzit, domnule Rogozanu, de vreun manelist care să plătească impozite pe sumele incredibile pe care le încasează?). Aceasta în condiţiile în care maşinile „de maşini” şi vilele cu care nu se sfiesc să se laude sfidează pe toată lumea (sper să nu fiu acuzat de invidie!). Faptul că există şi alţii care sfidează şi nu sunt manelişti nu justifică decât ideea că lumea se prăbuşeşte sub greutatea propriei nesimţiri.

Încă din anii 90, când ProTV-ul lansa canalul Acasă şi promova „la greu” (tot o expresie „de casă”!) maneaua şi telenovela, am atras atenţia că direcţia în care se merge va duce la o incultură care se va manifesta cât de curând tot mai agresiv.

Faptul că mai sunt „elite” care consumă asemenea subproducţii la diverse ocazii nu înseamnă altceva decât că ori nu avem de-a face cu elite adevărate, ori că virusul a atins şi organisme cândva sănătoase.

Articolul domnului menţionat se încheie cu un apel ce pare de bun simţ. Grija faţă de infrastructura culturală. Spun totuşi „pare” pentru că apelul nu mai poate fi perceput aşa câtă vreme pleacă de la afirmaţia „pe lângă intelectuali de intelectuali (observaţi ironia?) trebuie să încapă şi Vijelie sau Salam”.

Nu, domnule Rogozanu, Pleşu nu poate sta lângă Salam. Nici măcar în faţa banului public. Pentru că Pleşu este un om care suferă pentru incultura în care ne bălăcim, iar Salam este unul care o alimentează.

Am să mă opresc aici. Sunt cu mult mai multe de spus…

Aş vrea însă să vă las un motiv de meditare. Imaginaţi-vă că, în virtutea aceluiaşi drept de acces la banul public, o organizaţie nazistă care ar dori să facă reclamă anti-drog ar pretinde să fie subvenţionată! Vă daţi seama că indirect s-ar subvenţiona şi o reclamă nazistă? Poate că acest exemplu vă va ajuta să înţelegeţi ceva mai bine de ce nu poate fi valabil, nici măcar în democraţia prost înţeleasă, principiul „scopul scuză mijloacele.”

Când Vespasian a pronunţat celebrele vorbe „non olet” el ştia că banii nu aveau, într-adevăr, miros. Fecalele însă continuau să aibă miros şi nu au dispărut. Dimpotrivă… Aveau să distrugă marea Romă de altădată. Sub o altă formă, dar cu acelaşi miros…

Despre marinelblaj

... surghiunul în viaţă e greu...
Acest articol a fost publicat în Întrebări întrebătoare, Disperări, Mioritice, Politichie, Sare... amară, Simţul civic, Trecător prin lume, Ştiri și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

12 răspunsuri la Când nu înţelegem cu adevărat ce înseamnă democraţia…

  1. szromulus zice:

    Dezamagire totala! Sa nu iti placa manelele …. 😀

  2. marinelblaj zice:

    Nu-mi plac? Ce elegantă exprimare… Urăsc până şi „cămaşa mânjită” de ele…

  3. Bine că ai pus elitele între ghilimele. Acum să vedem cine le mai scoate de acolo, că eu unul, nu. 🙂

  4. Iar jocul de cuvinte cu Salam care alimentează incultura este colosală… 🙂

  5. gabebogdan zice:

    Eh, subcultura este promovata din greu peste tot. Si ca sa nu va simtiti prea rau avem si noi manelistii nostri, de tip HipHop..

  6. L.I. zice:

    paula seling a cantat odata cu salam dupa care a fost luata la bani marunti cum ca de ce s-a coborat la nivelul lor si alea alea. invitata in emisiunea lui maruta sa dea explicatiuni, dupa, ia niste foi si le imparte band-ului muzical s-o acompanieze, la care aia au inceput sa se balbaie ca ei nu canta asa, ca pe dincolo si pe dincoace; paula a zis apoi ca band-ul lui salam a cantat fara probleme.
    nici mie nu-mi plac manelele, insa sper ca stii ca majoritatea au ca inspiratiune instrumentalul muzicii specifice tarilor orientale. daca alea toate sunt de proasta calitate, nu stiu, nu ma pricep; eu m-as lega mai mult de versurile manelistilor.
    ps prefer un manelist decat un basist. 😀

    • marinelblaj zice:

      L.I., în primul rând, mi-am permis să editez puţin comentariul pentru a-l face mai uşor de citit (nu-ţi funcţionează tasta pentru cratimă?). Acum, la subiect:
      – deşi o admir pe Paula Seling pentru calităţile ei muzicale, pentru demonstraţia asta aş pune-o între ghilimelele la care făcea referire şi Răsvan! De ce?
      – pentru că a fost un exemplu clar de eludare a subiectului. Nimeni nu contestă calitatea de MUZICANŢI a multora dintre instrumentiştii manelişti, în vreme ce alţi artişti de geniu nu ştiu citi o partitură (Pavarotti, de exemplu!). Dar… nu asta dă valoare unei categorii muzicale, respectiv dacă practicanţii acelui gen ştiu sau nu ştiu cânta după „ştimă”!
      Maneaua işi are originea în muzica orientală. Bun, ca să mă înţelegi mai bine, te-aş întreba de ce nu am adoptat stilul de muzică specific Asiei (Japonia, China etc)? Pentru că nu se potriveşte cu specificul cultural în care trăim (corect ar fi, TRĂIAM!).
      Problema nu stă în valoarea muzicală a manelelor. Problema stă în faptul că nici măcar nu mai este muzică orientală, ci un hibrid oribil şi oribilizat permanent prin adăugarea versurilor ce sfidează PROSTIA, comportamentul care frizează PENIBILUL şi tupeul care ZUGRĂVEŞTE NESIMŢIREA.
      Faptul că Seling a cântat cu manelişti e doar o dovadă în plus a faptului că astăzi calitatea, ca să supravieţuiască, apelează la compromisul cu mizeria. Exact ca în cazul lui Vespasian!

      • L.I. zice:

        inteleg ce zici si ai dreptate.
        apropo de japonezi: stii ca sunt mari fani de manele? : )) nu doar ca le place muzica, dar si stilul vestimentar.
        eu una nu pot asculta muzica orientala (am un prieten arab si ma dispera cand imi mai da sa ascult cateo melodie de la ei, stiind el f bine ca nu mi place. dar deh, asta se canta la ei; ce sa-i fac?)
        sincer, n-am auzit de f mult timp o manea. unele (cred ca putine) sunt copy-paste 100%, altele cum spui tu, hibride oribile.

      • marinelblaj zice:

        Apropo de japonezi şi alţii (englezi, italieni etc) cărora le plac manelele… „Cantitatea de inteligenţă pe pământ este o constantă. Populaţia e în creştere…”

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.