Poeme


Scriam în aceste zile despre toamnă. Am aflat că nu sunt singurul din „Cetatea de piatră” căruia îi place toamna. De aceea, fiindcă am primit de la prietenul meu, Emil, un poem „de sezon” (şi nu mă refer doar la toamnă când scriu „sezon”…), îl public, cu permisiunea lui, aici (mi-am îngăduit o re-frazare, sper să nu se supere…):

Cum cad nucile…
(psalmistului din cetatea de piatră)

uite, despre norii ăştia metalurgici nu trebuie să mai scrii nimic,

au scris alţii cam tot ce se putea…

şi nici despre ciorile astea gălăgioase

mişcându-se ca un pumn de cenuşă aruncat în vânt,

şi nici despre nucul

ăsta tânăr din centrul grădinii

în care lumina amiezii pare un stol odihnindu-se,

şi nici chiar despre grădina din faţa ta

cu verdeaţa ei acum străină şi aspră

ca o privire ferindu-se de soare,

şi nici despre vântul răcoros ce te face să simţi

pe propria piele că e toamnă – au scris alţii cam tot ce se putea scrie…

uite, ar trebui să te simţi eliberat de toată povestea asta

uite, ar trebui să auzi cum cad nucile din nucul cel tânăr

şi să te duci să le culegi…

cuvintele nici măcar nu sună aşa

nici măcar nu sunt la fel de gustoase

ar trebui să te simţi eliberat

sau poate că nu…

(emanuel guralivu)

Despre marinelblaj

... surghiunul în viaţă e greu...
Galerie | Acest articol a fost publicat în Amintiri, Disperări, Frumuseţi, Guest post, Mioritice, Muzichie, Picături, Poeme. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

10 răspunsuri la Poeme

  1. L.I. zice:

    fain poemul. singura obiectie daca se poate 😀 este norii metalurgici, anume metalurgici. parca nu se potriveste apoi cu poezia.

    • marinelblaj zice:

      Da, şi mie mi s-a părut „aspru” acel cuvânt… dar, dincolo de romantismul toamnei nu există şi… asprimi de acest gen? Oricum, e poemul lui Emil, nu pot eu să „mă bag”…

      • L.I. zice:

        pai n am zis sa te bagi. am zis doar asa. 🙂

      • marinelblaj zice:

        Am înţeles… „ziceam şi eu…” 😉

      • emanuel zice:

        nu am vrut un poem soft si romantic despre toamna. asta ar fi fost de-a dreptul anacronic, vetust. e mai degraba un poem despre ceva mai mult. toamna e cel mult un cadru acolo. „norii metalurgici” vin dintr-o sublimare vizuala dar si pe un fond de nelinistite aspra.

      • Adrian zice:

        Mie acesti „nori metalurgici” imi par ai fi centrul de greutate al poemului. Nu e vorba de metalurgia dintr-un combinat siderurgic, ci de metalurgia despre care vorbeste Eliade in „Faurari si alchimisti”, despre acea metalurgie initiatica (sau, poate, contrainitiatica), dupa care ar trebui sa te simti eliberat. Sau poate ca nu… Un poem foarte bun.

    • emanuel zice:

      in fond e un poem usor postmodern despre un anotimp al scrisului saturat si despre cum poti depasi senzatia asta ca totul s-a scris si tie ca poet in secolul asta smecher nu iti mai ramane nimic nou de scris ci doar parafrazare si resemantizare si alte smecherii textuale de astea. in fond nelinistea asta ca nu mai ai nimic in tine pentru a baga intr-un poem e sufocanta, angoasanta ca si cum ti s-ar fi luat darul. de fapt totul in jur mai are ceva de spus dar tu ca poet iti pierzi capacitatea de a mai absorbi toate miscarile astea insesizabile. o poeta americana spunea despre poezie ca e „the religion of noticing things”. observa si scrie. dar daca e o ruptura intre aceste doua acte „religioase” atunci ce te faci?

  2. A.Dama zice:

    Dacă poemul era „soft și romantic”, trebuia semnat Emanuela, nu Emanuel…
    Zilele astea circulăm pe stradă cu grijă, să nu ne cadă în cap castanele sau… nucile, vorba poetului.

    Dacă tot sunt iubitori de toamnă pe-aici, îndrăznesc să vă provoc la plimbare și printr-o altă toamnă:
    http://adamaica.wordpress.com/2008/12/10/instant-autumnal/

  3. emil zice:

    am refacut poemul asta.

Lasă un răspuns

