Cât costă o prietenie ?


Nu ştiu de unde s-a născut legenda aceasta privind capacitatea de a fi prieten a românului. O legendă ca multe altele… Nu spun că românul nu este prietenos. Dar asta e cu totul altceva…
Scriam cu ceva vreme în urmă despre un prieten vechi pe care l-am pierdut. Nici astăzi nu ştiu de ce. Ne-am considerat nepreţuiţi unul pe celălalt. Se pare că am greşit în evaluarea noastră…
Care să fi fost preţul prieteniei noastre?

Pierdem prieteni prin moarte. Am pierdut trei până acum. Cu doi dintre ei ştiu că mă voi întâlni în ceruri. În cazul lor ştiu care a fost preţul prieteniei noastre. Viaţa.
Cu mulţi ani în urmă, în tinereţe, am pierdut un prieten pentru o fată. I-am atras atenţia asupra unor pericole care-l pândeau în prietenia cu ea. Am încercat să fiu prieten şi să nu-l rănesc. N-a ţinut cont. S-au căsătorit şi a uitat de mine. Nu putea concepe că aş fi putut avea dreptate. Din păcate timpul a fost de partea mea, deşi aş fi preferat să fi greşit şi să nu-l pierd pe el. S-au despărţit după doar doi ani. Nu m-am aşteptat să mă caute după… Era prea orgolios. Cunoscuţii mi-au spus că a plecat imediat după aceea din ţară. Nimeni nu mai ştie nimic de el. Şi în acest caz ştiu care a fost preţul. O femeie.

Pierdem prieteni din te miri ce…
Uneori pentru o idee.
Alteori pentru un simplu cuvânt.
Câteodată pentru că prietenia n-a fost reală niciodată.
Există relaţii care poartă nejustificat eticheta de „prietenie”.
Există „prietenii” de conjunctură.
Există prietenii de idei.
Prietenii de idealuri.
Multe feluri de prietenii…

Dar… prieteniile adevărate se numără pe degete. În cel mai fericit caz folosindu-le pe toate.
Toate reţelele de socializare au denaturat şi mai mult noţiunea de prieten. Aud pe câte unii spunând că au sute de prieteni pe Facebook. Prieteni?

Marlene Dietrich spunea sunt aceia „pe care poţi să-i suni la 4 dimineaţa”. Atât? Când îţi moare cineva subit poţi să-l suni pe patronul firmei de pompe funebre la 4 dimineaţa. Ţi-e prieten?
Kurt Cobain spunea că prietenul adevărat este cel ce ştie totul despre tine şi-ţi rămâne totuşi prieten. Hm…
Cu drag îmi amintesc de ceea ce spunea Ioan Chrysostom: „ Pe adevăratul prieten nici locul, nici timpul nu-l pot împiedica să iubească şi să fie iubit”.
În Proverbe 17:17 ni se spune că „Prietenul adevărat iubeşte oricând, şi în nenorocire ajunge ca un frate”

Care este prietenul adevărat? Ce preţ are prietenia? Pentru ce şi cât se poate vinde? Nu vă miraţi de aceste întrebări! Cugetaţi înainte de a (vă) răspunde la ele. Căci trăim în vremuri în care prietenia a ajuns la mare preţ tocmai pentru că… se vinde ieftin!

Despre marinelblaj

... surghiunul în viaţă e greu...
Galerie | Acest articol a fost publicat în Amintiri, Întrebări întrebătoare, Întrebări... stânjenitoare, Biserica, Disperări, Mioritice, Pe gânduri, Sare... amară, Trecător prin lume, Zidul plângerii. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

20 de răspunsuri la Cât costă o prietenie ?

  1. Mira zice:

    Da este tare greu sa pastrezi o prietenie adevarata …si totusi se poate.
    Cateva prietenii pe care le-am avut cu anumite persoane in trecut m-au dezamagit tocmai atunci cand nici nu ma asteptam ,dar asta e…
    Pastrez o prietenie din tinerete de vreo 26 ani care a rezistat datorita noua ca am stiut sa fim sincere una cu alta si sa ne acceptam asa cum suntem ,dar totusi ceva ne desparte …credinta .

  2. Strong Independent Woman zice:

    Chiar ma gandeam astazi ca locul prietenului meu cel mai bun nu a mai fost luat de nimeni pentru ca pur si simplu nu am mai intalnit o persoana care sa fie in cautare de prieten adevarat. Si ma intreb… cat de relevanta e valoarea unui obiect pretios intr-un contect in care nimeni nu are nevoie de el?
    Noi nu mai avem nevoie de prieteni, avem nevoie de oameni de care sa ne folosim si sa ii aruncam la gunoi dupa…

    • marinelblaj zice:

      Mda, un fel de prieten de unică folosinţă… 😦

    • L.I. zice:

      dar ce s-a intamplat cu acel prieten in locul caruia nu mai gasesti pe cineva? asta presupunand ca nu vorbesti de sotul tau…

    • L.I. zice:

      „Noi nu mai avem nevoie de prieteni, avem nevoie de oameni de care sa ne folosim si sa ii aruncam la gunoi dupa…”

      sa nu exageram. depinde si de ce fel de om esti tu si ce oferi intr-o prietenie. ca pretentii toti avem.

      • Strong Independent Woman zice:

        Nu e adevarat. Isus ce fel de prieten a fost si cum i s-a raspuns? Un prieten L-a vandut, ceilalti L-au parasit. Ceea ce spui tu e un alt absolutism romanesc de care sunt satula pana peste cap.

      • L.I. zice:

        e nepotrivita comparatia. intr-o prietenie e nevoie de 2 persoane. ca in dragoste. nu e suficient sa iubeasca numai unul… asa cum a fost in cazul lui isus.

      • Strong Independent Woman zice:

        Culmea e ca L-au iubit. Aminteste-ti de intoarcerea lui Petru: „Doamne, Tu toate le stii, stii ca te iubesc.” E foarte potrivit exemplul. Mai apoi Petru a murit pentru El – si Biblia iti spune ca nu exista dragoste mai mare decat ca un om sa isi dea viata pentru prietenul sau.

      • L.I. zice:

        petru chiar l-a iubit pe Cristos. eu cred ca dintre ucenici, el l-a iubit cel mai mult. nu sari sa spui ca-ti dai viata pt cineva daca nu-l iubesti. si ceilalti l-au iubit, dar au ezitat, sau nu ne relateaza scriptura. apoi cu lepadarea, nah, s-a speriat si petru, bietul. cine nu s-ar fi? dar nu a durat mult si-a regretat.
        oricum, nu gasesti usor prieteni care sa-si dea si viata pt tine…

    • L.I. zice:

      referitor la comentariul care n-a ajuns… te intrebam ce s-a intamplat cu prietenul tau cel mai bun de zici ca inca nu i-a luat nimeni locul. presupun ca nu vorbesti despre sotul tau, desi eu sunt de parere ca daca esti casatorit, prietenul cel mai bun trebuie sa fie partenerul. sau la el te refereai?

  3. Strong Independent Woman zice:

    *context

  4. L.I. zice:

    o prietenie costa bun simt si acceptare a prietenului/ei asa cum este.

  5. L.I. zice:

    marinel, mi se pare mie sau mi-ai sters un comentariu? sau n-am dat eu post comment?

Lasă un răspuns

